Zij krijgen les van:
Juf Inge Steyvers en Juf Miriam Meezen
Onder andere komen in groep 5 aan de orde:
oriëntatie op de getallen t/m 1000
optellen en aftrekken t/m 1000
vermenigvuldigen en delen:
– tafels van 7, 8 en 9
– automatiseren van alle tafels
Geld:
– gepast betalen en teruggeven t/m 100
Tijd:
-kloktijden (dialoog en digitaal, tot op de minuut)
– tijdsduur (van 9.45 uur tot 10.05 uur)
Meten:
– meter, centimeter en kilometer
– oppervlakte en omtrek
– kilogram en gram
– liter en milliliter
Meetkunde:
– symmetrie
– vogelvluchtperspectief
– plattegronden en schaal
Diversen:
– diagrammen lezen, interpreteren en samenstellen van een staafgrafiek.
Taal
(o.a.)
naamwoorden en naamwoordgroepen
- alfabetiseren
- hoofdletters, puntkomma, vraagteken en uitroepteken
Spelling
- ge-, be-, ver- woorden (‘gevangen’)
- ingewikkelde verkleinwoorden (‘spinnetje’)
- a, o, u, ee achteraan (‘zebra’)
- gesloten lekkergreep (‘torren’)
- samengestelde woorden (‘zwembroek’)
- ingewikkelde samengestelde woorden (‘stripboek’)
- f/v, s/z (‘golf / golven’)
- -ig (‘dertig’)
- -lijk (‘heerlijk’)
- ’s in meervouden (‘opa’s’)
- ’s vooraan (’s avonds’)
- i als ie (‘dirigent’)
Begrijpend Lezen (Nieuwsbegrip)
- inhoud voorspellen
- voorkennis activeren
- doel, structuur en vorm van de tekst herkennen
- tekst interpreteren
- samenvatten
- tekst beoordelen
- reflectie leesgedrag